De Roos van Leary
De Roos van Leary is een communicatiemodel dat uitgaat dat een actie een reactie oproept. Ofwel; het gaat uit van actie/reactie, oorzaak/gevolg, zenden/ontvangen. Het voordeel is dat dit communicatiemodel laat zien welk gedrag door welk gedrag wordt opgeroepen door jouw eigen gedrag en hoe gedrag van anderen daarmee te beïnvloeden is.
Het is niet zo dat de Roos van Leary mensen wil labelen ofwel in een bepaald hokje stopt. Het typeert gedrag en de werking van dat gedrag op anderen. Het gaat dus over de interactie tussen mensen; niet over hoe mensen qua karakter zijn. Daarbij heeft ieder mens elke gedraging uit de roos in zich en kan deze op gezette tijden (afhankelijk van de situatie) inzetten. Iedereen heeft een manier van gedragen die hij of zij als het prettigst ervaart. Het is dus geen methode om mensen in hokjes te plaatsen.
De Roos van Leary werd gepubliceerd in 1957 (The Interpersonal Diagnosis of Personality) door de Amerikaanse psycholoog Timothy Leary. Hij hield zich bezig met typologie; de leer van karaktertypen. Via onderzoek en observaties kwam Leary erachter dat gedragspatronen voorspelbaar waren. Dat fenomeen heeft hij uitgewerkt in wat nu de Roos van Leary heet.
Inhoud van de training
In de training over de Roos van Leary krijg je als team inzicht in herkenbare patronen in communicatie. Communicatie is iets dat je doet, dus dat werkt het best als je het direct oefent. In een prettige omgeving krijgen alle teamleden de kans dit te ervaren en met praktische tips naar huis te gaan.
Praktisch en resultaatgericht
Persoonlijk maar zakelijk
Korte lijnen
Landelijke dekking